Kawan - kawan

Wednesday, May 30, 2012

Spend masa dengan anak

Sekarang ni activity selepas abis kerja adalah melayan anak kecilku bermain .
Buatlah apa sahaja aktiviti , tapi yang penting 1 jam pertama layan budak ini .
Mula mula aku tanya pasal makan.
Kalau belum makan , aku bagi dia makan.
Kalau dah makan , aku tanya dia nak makan apa , macam kudap kudapan seperti buah ataupun kerepek .
Memang feberet dia kerepek .
Sambil layan dia makan sambil tu aku tengok cerita feberet aku .
Kalau tak aku mula buka buku mewarna dia,walaupun tak adalah sangat pandai kaler buku tu .
Tapi aku ajar dia mengenal warna .
Seronok rupanya . 
Aku nak bagi dia hafal warna kaler kaler tu .Kadang kadang aku bagi dia main dengan  Motosikal mainan dia tak pun robot dia .
Farhan ni ikut mood sebenarnya .
Ikut mood dia apa dia nak buat.
Itu jerlah masa yang aku ada untuk dia .
Masa yang lain bukan dia tak main .
Tapi main jugak , tapi dia main sorang sorang . Ibu dia doing housework .
So masa dia main sorang sorang aku dok perhatikan dia jugak .
Sian kan bila mak kerja , kena bahagikan masa naka spend masa dengan anak anak .
Yang penting quality time dengan dia .
Waktu lain yang jadi feberet aku masa dengan farhan adalah sebelum waktu tidur .
First of all , kalau ada masa, kami call hubby .
Macam dah terbiasa pulak Farhan nak cakap dengan ayah hdia before go to sleep.
Lepas tu aku layan dia minum susu . Habit dia adalah kalau nak tidur mak dia kena ada sebelah dia . So that baru dia lena .
Kalau aku busy masa ni , nak taknak tinggalkan semua kerja yang ada, temna dia tidur .
Walaupun aku rasa nak cepat cepat jer nak settlekan segala kerja , tapi first thing first is focusing on spend quality time with our child .
Asalkan rasa puas . Before go to sleep , i let him to say prayer .
Dah hafal pun doa nak masuk tidur.
Berkat amalkan setiap hari , lama lama anak ngan emak turut hafal .
Seronok . I think , i learn something on parenting .
Jangan ingat anak kecil tak boleh ajar newthing pada kita .
Secara tak sedar kita belajar sesuatu yang baru dari mereka.
Jadi lebih behave , sebab anak perhatikan apa yang kita buat , dengan apa yang keluar dari mulut kita , dan juga rutin seharian kita .
So anak kita macam cermin kita . Apa kita buat anak kita buat .
Weekend masa yang paling best , sebab spend masa dengan anak lebih panjang .
Kadang kadnag tu , Farhan request just stay at home , play with him , eat together .
He refuse to go out .
So kesimpulannya lebih baik habiskan banyak masa dengan anak sebab diorang ni investment kita masa kita mati nanti. Dioranglah yang akan mendoakan kita . Rasa macam tak mau nak kerja jer , tapi apa nak buat , zaman sekarang nak kena tampung keperluan , tak pun tak dok rumah nanti boring :)

No comments:

Click click Nuffnang