Kawan - kawan

Tuesday, July 17, 2012

Macam mana nak bagi anak anak duduk diam di kedai makan?

Budak budak e age of 2 to 3 years kalau kat kedai memang tak akan duduk diam.
Mesti nak lari sana sini buat kita pun tak senang duduk .
Takut diorang ganggu customer lain di kedai tu nak makan .
Kalau kita tinggalkan dia di rumah pun tak patut juga.
Sebab diorang pun nak spend time sama sama kan ?

Hari tu makan kat satu kedai kat OU tu, sampai sampai dia kasi satu kertas yang ada gambar, suruh kita sambung sambung perkataan, ada ruang kosong, so apa lagi , macam macam kami conteng.
So anak aku pun pandailah duduk diam. Seronok dia suruh ayah dia lukis robotlah, kapallah kapal terbang .
Fun activity and spend quality time bersama sama .

Kalau tak disediakan oleh tuan kedai , biasanya aku akan bawak buku nota kecil . At least bolehlah anak aku tulis apa dia nak tulis , pura pura jadi cashier amik menu , hik hik ...
Kadang - kadang , kertas yang tulis menu pun jadi bahan untuk jadikan kapal terbang kertas .

Anak anak buat perangai jangan di marah. Sebab diorang pun tak berniat macam tu . Boleh jadi, dia tak selesa bila berada di tempat yang ramai orang . So bila dah jadi mak orang ni , aku jadi lebih memahami, bila tengok anak orang cranky, nangis, sebab anak aku pun macam tu jugak . Normal . Proses pembelajaran untuk anak anak dan ibu bapa.

So, apa yang penting find way untuk anak kita duduk diam kay :)

No comments:

Click click Nuffnang