Kawan - kawan

Monday, October 17, 2011

Bila anak demam

               Pics Credit

               

Weekend yang ‘panas’ . Mana taknya anak demam . Tak syok Farhan demam ni . Sunyi rumah . Dengar dia nangis jer. Tak sihat, macam macam ragam yang dia buat . Itu tak kena , ini tak kena . Sian dia . Nasib baik ibu ni dianugerahkan dengan kesabaran . Allah Maha Mengetahui .

Dah lama pun dia tak demam. Tak tau demam nak tinggi kot J

 

 

1.       Emaknya  tak boleh demam ye .Nak jaga anak mesti nak ada tenaga . Kalau tidak, silap silap anak dah baik , mak dia pulak yang tumbang

2.       Bagi makan ubat ikut schedule . Kalau lupa letak kat mana mana supaya kita boleh makan on time.

3.       Control temperature anak . Make sure temperature anak kita terkawal . Kalau tidak penyakit lain yang datang.

4.       Buka kipas, buka aircond. Persekitan yang sejuk boleh mengurangkan panas badan anak kita.

5.       Makan makanan berkhasiat – sup ayam ke , kalau boleh jangan yang pedas dan berminyak .

6.       Pastikan anak sentiasa aktif

7.       Pastikan mood anak kita baik

8.       Pastikan tangan kita dan anak kita bersih supaya tak spread the virus

9.       Cool fever boleh mengurangkan panas badan

10.   Banyakkan minum air takut dehidrat pula nanti .

11.   Makan buah dan sayur. Elak makan makanan pedas

12.   Air asam jawa. Pernah cuba tak ? Tifa lumur kat badan Farhan . Sejuk aje .

13.   Pakai pakaian yang nipis dan longgar . Jangan bungkus anak pula ye .

 

 

Click click Nuffnang