Kawan - kawan

Thursday, February 18, 2010

Kita sebagai penguna dah tak ada hak ke?

Ibu pergi membeli belah di sebuah kedai ni . 
Kedai ni @ one of the shopping complex yang tidak boleh disiarkan namanya...
Kami pun pilih la baju and seluar . Mengikut harga yang tertera di tag adalah RM29. So sebab kami rasa murah kami pun belilah.
Yelah just nak beli baju untuk pakai harian . 
So ibu rasa sangat berbaloilah harganya.
So kami pilihlah beberapa baju yang kami suka .
Sampai di kaunter , kami pun suruh lah cashier tu kira. 
Kira punya kira , ibu rasa macam terlebih dari apa yang kami sendiri kira .
RM20 ringgit okay . 
Walaupun RM20 bukannya apa apa pada zaman sekarang ni, tapi duit hasil dari titik peluh tu ...
Kalau ibu kaya raya pun, bagi ibu duit tu takkan sesenang nak bagi kat orang lain kan ?
When we look at the details in the resit, we all pun tengok Harga seluar RM29 tu adalah Rm 49 okay .
So , mula mula rasa malu nak tanya .
Mana taknya nampak macam kami ni berkira sangat...confuse betul masa tu .
Then ibu ajak ayah check kat tempat dimana seluar itu dipamerkan.
Memang sah harganya adalah RM 29 .
iBU ingat ibu silap tengok .
Rupanya betul.
Memang macam nak marah tapi relaklah kan .
Then ibu tanya adik tu , harga dia adalah RM29 and we show the tag .
And budak tu selamba je kata "Itu harga masa sale hari tu kak".
Ada ke gitu ?
Sepatutnya mereka perlu berhati hati  betul tak ...
Ibu and ayah minta juga budak tu give harga yang kami dah lihat .
Budak tu tak mahu juga. Keras hati betul.
Ibu mintak panggil kan Mr. Manager.
Mr. Manager tu suruh budak tu bagi harga yang kami minta.
Customer alwiz right maa.
Budak tu explain yang kitorang dahb ayar dah tak boleh tukar.
Ni mesti kes budak tu tak moh buat kerja lebih.
Akhirnya duit kami dipulangkan.
Pada pendapat ibu ...sikap cashier itu yang tidak mesra pelannggan menyebabkan ibu geram sikit.
 Bukan pasal isu duit tu pun .
Mana hak kita sebagai pengguna.
Asyik kena tipu aje .


5 comments:

Anonymous said...

betul tu. kes budak malas nak buat keje lebih. actually die kene bagi harga yang kat tag tu. even kalau salah, its their fault bukan kita.

Fid said...

ohh mana bleh bg alasan masa sale ka masa apa ka
mana terendah tu yg kita bayar..kan kan...

Unknown said...

Tu la...memang patut pun kita bising bising sikit, tapi ada alasan yang kukuh la kan ...:)

zh-ena said...

ena pun ada pengalaman yg sama

pergi beli barang di Giant s.alam
beli brg dapur semua pastu beli la sekali keattle
biasala kita klu beli brg sambil2 amik brg sambil2 tu congak sekali baper kena bayar kan
tapi bila casher kira2 mcm dah terlebih plak


terus tengok kat resit..aikkk harga kat resit ngan tgk kat rak mmg lain..tak puas hati msk semula tgk kettle tu baper harganya..mmg sah casher bg harga salah..


pastu terus pergi pd casher semula..tapi nsb baik la casher tu baik jea..dia minta ena pergi ke bhg customer service..bila pergi ke bhg tu ok jea girl tu layan prob ena..tgk2 semua mmg betul diorg terlebih charge..jd dpt la refund semula..


mcm2 kisah kita sbg pengguna nie

Nieza Ishak said...

tifa,

kalo nieza pun kena gitu, nieza akan fight ...duit bukan senang nak carik. derang jerk malas .. huhuhu

Click click Nuffnang