Kawan - kawan

Tuesday, August 28, 2012

Hari Raya Pertama - Konvoi Raya , pakai baju lama

 

This year adalah hari raya ketiga bersama Farhan .Budak budak lah paling seronok sekali bila masuk hari raya . Raya kali ni Farhan demam dan cirit birit . Tapi itu tidak menghalang Farhan dari berseronok di hari raya .
Farhan tanya ketupat tu apa . Siap nenek dia tunjuk ketupat tu macam mana in real . Sebab dia asyik tengok dalam upin ipin . Tak aci la kan . Tengok yang real la pulak kan ? So tau la dia bentuk ketupat tu macam mana.

Kisah yang Tifa tak boleh lupa sekali di pagi raya ....
Sebenarnya, baju raya Farhan warna hijau . Punyalah semangat aku dok gosok baju di malam raya , pagi pagi aku semangat nak mencuba baju baru Farhan.Siap Farhan bangun pagi , mandi sunat hari raya . Sian anak aku , bila masuk kepala ...TAK MUAT. Ni gara gara tak cuba dulu baju yang di tempah . Adoi la ....orang tu baru buat baju melayu agaknya . Sedey aku , terkilan pu ada , nasib baik bawak spare baju melayu lama, so aku dengan sedihnya bagi dia pakai baju tu . Nasib baik sampin baru . Sian anak aku . Tak kisah asal sedondon dengan hubby sudah .

Sebenarnya patut sedodndon dengan Tifa , last last sedondon dengan hubby la pulak .
So aku sorang jer hijau macam rumput :) 

Pagi raya pergi sembahyang raya , lepas tu terus konvoi beraya pusing jumpa sedara mara satu lipis sampai petang . Memang best woo lama aku tak buat gitu . last konvoi raya ramai ramai masa aku kecik kecik . Sekarang dah jadi mak orang buat macam tu balik rasa macam muda belia :) 
Pagi pagi dah minum solivite
Jumpa tok nenek yang dulu kuat dan gagah . Tapi sekarang dah tak berdaya . Tunggu kita yang muda mudi untuk berziarah . Sambil tu akan terkenang zaman kitorang kecik kecik dulu . What tyey did to us . Apa jasa diorang pada kita . Sadis sungguh .
Tapi memang lain masa ada aki ngan tauk dan juga wan . Bila diorang tiada rasa sunyi dan kemeriahn raya tu kurang sikit. So sesiapa yang masih ada atuk nenek, rajin rajinlah melawat ye.
 
 
 
 

 
Bergambar dengan sepupu
 
Yang kecik baru dua ajer . Kira Farhan ni cuCu sulung in my family and also in my big family . Sepupu Tifa yang ada anak dua orang ajer . So yang best budak berdua ni paling banyak dapat duit raya . Pak Cik depa dok bagi . Syabas bete :) Tapi Farhan tak heran dapat duit raya , yang paling dia suka bila dapat 50 posen . So mak dia tolong simpan masuk bank okay :) 



Makanan raya belah Pahang , mesti ada rendang , ketupat , lemang dodol .
Ada juga yang hidang laksa , soto dan lontong .
So aku makan tu kena beringat sikit . Sebab sakit perut tanggung sendiri .
Farhan aku bagi makan sup sebab sakit perut .
 


No comments:

Click click Nuffnang