Kawan - kawan

Tuesday, February 23, 2010

Kenduri cara kampung


Ka;au dulu dulu , bila mak ajak pi kenduri cepat cepat siap pakai baju kurung nak ikut mak.
Tapi sekarang, bila diajak budak-budak pergi kenduri , liat betul nak ikut.
They prefer to be at home rather than memenuhi jemputan.
Yes. sebab dah ada virtual friends.

Ibu really miss suasana kenduri cara kampung . Lihat orang bergotong royong.
Alangkah seronoknya.
Riuh rendah dengan hilai gelak ketawa.
Dengar suara nenek nenek melatah .
BUdak budak berlari ke sana kemari.



Bapa bapa mengacau gulai kawah .
Best tak ?
Penat tapi puas hati dan dapat berbual bual setelah lama tidak bersua muka. Rindunya .
Nak jadi budak budak balik rasanya.



Anyone ada experience. Mungkin ada yang ada experience lebih menaik .
Boleh share with me?
Macam mana nak kekalkan tradisi ini supaya anak anak kita pun turut ikut jejak kita ?
Anyone?

Posted by Picasa

5 comments:

sisdee said...

kt both side family i still buat gotong royong nie..heheeh cuma kdg2 tak guna org kmpung..just family jek...

suke sgt bau org masak pki sabut..arang etc..tp susah gak nk cari now nie kan..

mana2 ada kenduri mmg wajib bawa anak2 sbb nk tunjuk dorg cara kenduri kendara :D

eynda said...

Kalau sebelah MIL kenduri dah banyak guna catering...sebelah mama eynda masih amalkan gotong royong memasak...sudah tentu rasa masakan kampung ni berbeza dari yg catering....lagi sedap!!

e.l.i.s.s.m.i.e said...

terliur la sama itu gulai kawah..yum yum..

tifa said...

Tifa memang suka cara kampung , kurang penat , erat sillaturrahim...yang penting dapat makan sedap :)Air tangan orang tua..memang sedap

ankowada said...

ayah aku kate nnt kenduri kawin aku nk bt cara mcm gini..masak sendiri..tp harap tak pengsan le memasing~...tifa mesti dtg tau! meh dtg awal..tolong rewang..hehe~

Click click Nuffnang